2007/2008-as tanév első félév
heti 2 óra
Oktatáspolitika
•
Bevezetést nyújt a modern oktatási rendszerek fejlődésének és jelenlegi
változásainak problémáiba, segíti az oktatáspolitikai folyamatok, az oktatási
rendszer és más társadalmi alrendszerek (pl. gazdaság, politika, jogrend,
kultúra), továbbá az oktatáspolitika és más politikaterületek (pl.
foglalkoztatási, szociális, közigazgatási) közötti kapcsolatok megértését.
•
Bemutatja az oktatáspolitika alakításának intézményi környezetét, a
politika alakításában résztvevő szereplőket, a politikát meghatározó
strukturális kényszereket és érdekeket.
•
Lehetőséget ad a mai magyar oktatás szerkezeti, irányítási és
finanszírozási problémáinak megismerésére, ezek európai és tágabb nemzetközi
összefüggésben való értékelésére.
Témák
§ A modern oktatási rendszerek
általános jellemzői
·
Az oktatási rendszerek kormányzása
·
Nemzetközi oktatáspolitika
·
Bármi, ami az önálló gyakorlati feladat elvégzését segíti és egyúttal
közös érdeklődésre tart számot
Követelmény
A kötelező irodalom elolvasása.
Aktív részvétel az előadásokon és a kapcsolódó csoportmunkákban.
Közösen kialakított tematika alapján egyénileg vagy 2-3 fős teamekben interjúk készítése az oktatáspolitikában aktív szerepet játszó személyekkel. Aktív részvétel az interjúk megvitatásában.
- Halász Gábor (2001): Az oktatási rendszer, Műszaki Könyvkiadó,
Budapest (http://www.oki.hu/halasz/download/Oktatasi%20rendszer%20-%20HTML.htm
)
- Halász G.
- Halász G - Oktatáspolitika.
In:
- Halász, G.
(2002): Az állam szerepének változása a modern közoktatás szabályozásában, Iskolakultúra, 2002/4. sz. 3-11. (http://www.oki.hu/halasz/download%5CAllam%20es%20oktatas.htm
)
- Halász, G.
(2007): Az oktatás kormányzásának jövője:
válasz a komplexitás kihívására. Kézirat.
(http://www.oki.hu/halasz/download/Hiroshima%20teljes.mht)
Halász Gábor
egyetemi tanár