Oktatási rendszerek elmélete
- oktatáspolitika
Halász Gábor
egyetemi
docens
egy félév - heti 2 óra
A
kurzus bevezetést nyújt a modern oktatási rendszerek fejlődésének és jelenlegi
változásainak problémáiba, segíti az oktatáspolitikai folyamatok, az oktatási
rendszer és más társadalmi alrendszerek (pl. gazdaság, politika, jogrend,
kultúra), továbbá az oktatáspolitika és más politikaterületek (pl.
foglalkoztatási, szociális, közigazgatási) közötti kapcsolatok megértését.
Bemutatja az oktatáspolitika alakításának intézményi környezetét, a politika
alakításában résztvevő szereplőket, a politikát meghatározó strukturális
kényszereket és érdekeket. Lehetőséget ad a mai magyar közoktatás szerkezeti,
irányítási és finanszírozási problémáinak megismerésére, ezek európai és tágabb
nemzetközi összefüggésben való értékelésére.
A
kurzus elsősorban azoknak a hallgatóknak ajánlott, akiket érdekelnek az oktatás
makroszintű vagy rendszerszintű társadalmi, gazdasági és politikai
összefüggései, az oktatáspolitika alakításának dinamikus folyamatai, valamint
az aktuális hazai és nemzetközi oktatásügyi problémák és változások. Érdekes
lehet azon hallgatók számára, akik általában a közpolitika, a közigazgatás, a
politológia, a rendszerelmélet, a társadalmi változások vagy a társadalmi
cselekvés elméletei iránt érdeklődnek, és mindezt mélyebben is vizsgálni
akarják egy adott szektor – ez esetben az oktatás – világában.
A feldolgozandó témák
Ø
A
modern közoktatási rendszerek funkciói, az egyes funkciókhoz kapcsolható
oktatásügyi folyamatok, a különböző funkciók közötti konfliktusok. Az oktatási
rendszer és más társadalmi alrendszerek (politikai rendszer, gazdasági
rendszer, társadalomszerkezet, kultúra stb.) közötti kapcsolatok. Az
oktatáspolitikai intézkedések hatása a rendszer funkcióira, illetve az oktatás
és más társadalmi rendszerek kapcsolataira.
Ø
A
modern tömegoktatási rendszerek kialakulása, a kialakulást magyarázó elméletek,
a rendszerré fejlődés állomásai és sajátosságai, a tömegoktatás kifejlődésének
szervezeti feltételei. Az állam szerepe az oktatás fejlődésében, az oktatás és
a kormányzati-közigazgatási rendszer közötti kapcsolódás kialakulása és ennek
hatásai. Eltérő fejlődési modellek.
Ø
Az
oktatási rendszerekben zajló jellegzetes változások. A változásokat elindító és
meghatározó tényezők, ezen belül a különböző társadalmi szereplők és a
strukturális meghatározottságok szerepe. A változások különbségei centralizált
és decentralizált oktatási rendszerekben, a centralizáció és decentralizáció
hatásai.
Ø
Az
egyének és az intézmények által hozott döntések szerepe az oktatási rendszerek
alakulásában. Az egyéni és intézményi döntéseket meghatározó tényezők, az
érdekeltség és a kulturális meghatározottságok szerepe. Verseny és piac az
oktatásban, a verseny erősítését és korlátozását célzó oktatáspolitikák.
Ø
A
szervezett társadalmi csoportok szerepe az oktatáspolitika alakításában. Az
oktatáspolitika alakításának szereplői és intézményi keretei. Az oktatáspolitika
mint közpolitika alapvető céljai, az egyes célok teljesülését elősegítő
oktatásügyi változások, a célok közötti konfliktusok. Az oktatáspolitika
alakításának szereplői és intézményi keretei általában és ma Magyarországon.
Ø
Az
oktatási rendszerek változásait meghatározó belső és külső strukturális
jellemzők. Az oktatási rendszer szerkezete, vertikális és horizontális
tagolódása. Az oktatási rendszer alrendszerei és az ezek közötti konfliktusok.
Az oktatási rendszeren belüli alrendszerek összehasonlító elemzése.
Iskolaszerkezeti problémák és változások a mai magyar közoktatásban.
Ø
Az
oktatási rendszerek szabályozása, a szabályozás tárgya és eszközei. Az
oktatásirányítás és kormányzati rendszer, az oktatásigazgatás és a
közigazgatási rendszer kapcsolata. Az oktatási rendszer szabályozásának
jellegzetes típusai. Bürokratikus, piaci és szakmai szabályozási mechanizmusok
az oktatásban. Az oktatási rendszer egységének és integritásának a fenntartása.
A modern közoktatási rendszerek irányítási problémái, oktatásirányítási
problémák a mai magyar közoktatásban.
Ø
Nemzetközi
hatások a modern közoktatási rendszerek fejlődésében. Globalizálódás és
oktatás. Az európai integráció közoktatási hatásai. Az oktatási rendszerek
fejlődésének mai világtrendjei, a jövő lehetséges útjai.
Követelmény
A kötelező irodalom és az előadások alapján: (1) a modern oktatási rendszerek legfontosabb jellemzőinek és a mai magyar közoktatás alapvető rendszerszintű problémáinak ismerete, (2) a modern közoktatási rendszerek mai problémáira való reflektálás képessége, (3) az elméleti összefüggések konkrét példákkal való szemléltetésére való képesség. A félévet kollokvium zárja, ahol a tételek lényegében megfelelnek a fent ismertetett témáknak.
- Halász Gábor (2001): Az oktatási rendszer, Műszaki Könyvkiadó,
Budapest
- Halász Gábor (2001): A magyar közoktatás az ezredfordulón, Okker, 57-97. o.
- Halász G. - Lannert Judit (szerk.) (2003): Jelentés a magyar közoktatásról - 2003, Országos Közoktatási
Intézet, Budapest, 2000., Irányításról, finanszírozásról, pedagógusokról és
eredményességről szóló fejezetek.
- Ericson, D.P. (1996): Az
oktatási rendszer általános elméletének lehetősége, in: Halász Gábor - Lannert
Judit (szerk.), Az oktatási rendszerek
elmélete, Okker, Budapest, 67-91.
- Balázs É.,
Halász G., Imre A., Moldován J. és Nagy M. (2000): A kormányzati szintek
közötti felelősség-megosztás és a közoktatás. In: Balázs–Halász (szerk.): Oktatás és decentralizáció Közép-Európában,
Okker, Budapest, 56-77. o.
(http://www.oki.hu/kiadvany.php?kod=Felelossegmegosztas)
Ajánlott irodalom
Archer, M.S.
(1988): Az oktatási rendszerek expanziója, Iskolamester/4, Oktatáskutató
Intézet
Archer, M.S.,
Változások a centralizált és decentralizált rendszerben (fénymásolt fordítás -
megtalálható a Bevezetés az oktatási rendszerek elméletébe c.
szöveggyűjteményben) (fénymásolható formában megtalálható a tanszéki
titkárságon)
Bourdieu, Pierre
(1978): Az értelmiségi hagyomány és a társadalmi rend megőrzése, in: Bourdieu,
Pierre, A társadalmi egyenlőtlenségek
újratermelődése, Gondolat, Budapest, 7-71. o.
Coombs, Ph.H.
(1971): Az oktatás világválsága, Tankönyvkiadó, 125-131 és 171-182.
Ferge, Zs. (1996): Az
iskolarendszer és az iskolai tudás társadalmi meghatározottsága, Akadémiai,
Budapest, 1976, 27-33 és 37-58. o. (megtalálható a Bevezetés az oktatási
rendszerek elméletébe c. szöveggyűjteményben) (fénymásolható formában
megtalálható a tanszéki titkárságon)
Foucault, Michel
(1990): Felügyelet és büntetés, Gondolat, Budapest, 183-266. o. (III. fejezet:
"Fegyelmezés")
Friedman, Milton
(1996): Kapitalizmus és szabadság, Akadémiai kiadó, Budapest, 94-117.o
Halász G.
(1988): Radikális ideológia és kompromisszumos gyakorlat: oktatáspolitika
Magyarországon a hatvanas évek elején, Medvetánc,
1988/4-1989/1, 243-252. o.
Halász, G.
(1981): Iskola és állam I-II, Világosság,
XXII évf. 5. sz. 282-289. o és 6. sz. 363-369. o.
Halász G.
(1991): Oktatáspolitikai koalíciók, Magyar
Pedagógia, 1991/1, 51-62. o.
Halász G.
(1992): Az elszabadult gépezet, Café
Bábel, No. 1., 71-80. o. (http://www.oki.hu/halasz/download%5CAz%20elszabadult%20gepezet.htm)
Halász, G.
(1990): A közoktatás és a felsőoktatás kapcsolódása: problémák és nemzetközi
perspektívák, in: Sáska Gáza – Vidákovich Tibor (szerk.), Tanterv vagy vizsga, Budapest, Edukáció, 107-121. p.
Halász, G.
(2002): Az állam szerepének változása a modern közoktatás szabályozásában, Iskolakultúra, 2002/4. sz. 3-11. (http://www.oki.hu/halasz/download%5CAllam%20es%20oktatas.htm)
Nagy P. Tibor
(1992): A magyar oktatás második államosítása, Educatio, Budapest
Pokol, B. (1988): Az egyetemi-tudományos szféra, Kutatások a felsőoktatás köréből/III, OKKFT Ts-4/2 programiroda , Budapest, 5-21. o.
Ramirez, F.O. - Boli,
J. - Meyers, P.V. (1989): Állam, népoktatás, tanítói hivatás, Iskolamester/7,
Oktatáskutató Intézet
Sáska, G.
(1985): A tananyag-szabályozás kétféle logikája és eszköze: tanterv versus
vizsga, Pedagógiai Szemle, 1985/5.,
399-412.o.
Setényi J.
(1994): Jogalkotás és oktatás, in: Kelemen-Setényi (szerk.), Az oktatási törvénykezés változásai (Bárczy
István könyvtár), Fővárosi Pedagógiai Intézet,
Setényi, J.
(1992): Harc a középiskoláért, Educatio, Budapest, 118-130. o.
Varga Júlia (1998): Oktatás-gazdaságtan, Közgazdasági Szemle
Alapítvány, Budapest
Weber, Max
(1982): A protestáns etika és a kapitalizmus szelleme, Gondolat, Budapest,
117-230. o. (II. fejezet/1: "Az evilági aszkézis vallási alapjai")