Oktatás és
európai integráció
ELTE PPK Doktori Iskola
6 alkalom
Halász Gábor
A
kurzus célja az Európai Unió oktatással kapcsolatos mai szerepének és e szerep
kialakulásának a bemutatása. A résztvevő hallgatók megismerhetik az Európai
Unió oktatással kapcsolatos tevékenységeinek történetét, a jelenlegi oktatással
kapcsolatos közösségi tevékenységeket és programokat. Betekintést nyernek az
oktatással kapcsolatos uniós döntéshozatalba, a közösség legfontosabb
oktatással kapcsolatos dokumentumaiba, megismerhetik a közösség
oktatáspolitikájának fejlődését, képet alkothatnak arról, milyen módon
befolyásolja a közösségi politika a nemzeti szintű oktatáspolitikát és
oktatásfejlesztést, illetve milyen lehetőségeket tár fel az uniós tagság és a
közösségi programokban történő részvétel a nemzeti oktatásfejlesztés számár. A
kurzus fontosabb témakörei:
· Az Európai Unió oktatással kapcsolatos szerepkörének fejlődése a Római Szerződéstől napjainkig, a fejlődés legfontosabb szakaszai.
·
Oktatással
kapcsolatos döntési, szervezeti és hatalmi viszonyok az Európai Unióban, a
közösségi döntéshozatal mechanizmusai
·
A közös
oktatáspolitika legfontosabb céljai, prioritásai és eszközrendszere
·
Az egész életen
át tartó tanulás közösségi politikája
·
A lisszaboni
folyamat és hatása az oktatásra
·
A nemzeti
oktatáspolitikák közösségi koordinjációja az Európai Unióban
· A csatlakozás hatása a hazai oktatásügyi fejlődésre
A kurzus részletes tematikája
Dátum |
Tematika |
1. |
AZ EURÓPAI UNIÓ
OKTATÁSSAL KAPCSOLATOS SZEREPKÖRÉNEK FEJLŐDÉSE - az oktatási integráció szakaszai - az integrációt elősegítő folyamatok - a közösségi politika eszközei - a közös oktatáspolitika céljainak
és prioritásainak alakulása |
2. |
A KÖZÖSSÉGI
DÖNTÉSHOZATAL - a közösségi döntéshozatal legfontosabb szereplői (pl. Európai
Parlament, Az Európai Unió Tanácsa, Európai Bizottság, Európai Bíróság) - az oktatással kapcsolatos közösségi döntések nyomon követése |
3. |
AZ EGÉSZ ÉLETEN ÁT
TARTÓ TANULÁS (LLL) KÖZÖSSÉGI POLITIKÁJA - az LLL prioritássá válása a közösségi politikában - az LLL legfontosabb tartalmi elemei - a közös LLL politika legfontosabb dokumentumai - a közös LLL politika eszközei - a kvalifikációs rendszerekkel kapcsolatos közösségi politika - az LLL támogatás a strukturális politika eszközeivel |
4. |
A LISSZABONI FOLYAMAT
ÉS AZ OKTATÁS - A lisszaboni döntés és háttere - A lisszaboni döntés nyomán meghatározott oktatáspolitikai program -
az „Objectives 2010 folyamat” - „Objectives 2010 folyamat” keretében lezajlott közös programok és
ezek hatása - Néhány kiemelt terület (pl. európai kulcskompetenciák) |
5. |
A NEMZETI OKTATÁSPOLITIKÁK
KÖZÖSSÉGI KOORDINJÁCIÓJA - Közösségi politika-koordináció az oktatáson kívüli területeken - A nyitott koordinációs módszer - A nyitott koordinációs módszer alkalmazása az oktatásban - Közös felsőoktatási politika - A XXI. század iskolájával kapcsolatos közösségi célok - Közös szakképzési politika |
6. |
AZ UNIÓS CSATLAKOZÁS
HAZAI HATÁSAI - Hatások a csatlakozást megelőzően - A közösségi oktatási programok hazai hatásai - A felsőoktatás reformja és az uniós felsőoktatási politika - Az európai strukturális alapokból támogatott hazai oktatásfejlesztési
programok (az I. és II. Nemzeti Fejlesztési Tervben) |
Előadás
+ hallgatói kérdések
A
közösségi döntéshozatal bemutatása az uniós website-okon történő virtuális
körutazással.
Néhány
kiemelt jelentőségű közösségi dokumentum elemzése (hallgatói prezentációk)
A
megadott irodalom elolvasása
8-10
oldalas esszédolgozat készítése a részletes tematika hat témájának
valamelyikében (1) az előadásokon elhangzottak, (2) a megadott irodalom és (3)
egy plusz szabadon választott szakirodalmi tétel feldolgozása alapján
· European Commission (2001): Making a
European Area of Lifelong Learning a Reality. Communication from the
Commission.
·
Forgács
András – Loboda Zoltán (2003): Az Európai Unió és az oktatás. Press
Publica. Budapest
·
Hingel, A.J. (2001): Education policies and European governance.
Contribution to the Interservice Groups on European Governance. European
Commission Directorate-General for Education and Culture Education. DG EAC/A/1
(Development of Educational Policies). March 2001 ((http://ec.europa.eu/governance/areas/group12/contribution_education_en.pdf)
·
Pépin,
Luce (2007): The History of EU Cooperation in the Field of Education and
Training: how lifelong learning became a strategic objective. European Journal
of Education, Vol. 42, No. 1, 2007
·
Field, John (1988): European Dimensions. Education,
Training and the European Union. Higher Education Policy Series 39. Jesica
Kingsley Publishers.
Chapter
One: The European Dimension and the Global Context
Chapter Two: Developing Policies for Education and Training, 1957-1992
Chapter Three: Educating a Europe of the People: The 1990s
Magyarul:
Oktatás a polgárok
Európájában: Az 1990-es évek
(http://europaletta.bitsector.hu/gallery/file/Tanulmany3fieldcitizens1990s_1018341913.pdf)
A Közösségi politika kialakítása az oktatás és a képzés területén 1957-1992
(http://europaletta.bitsector.hu/gallery/file/tanulmany4_1018341948.pdf
)
· Accomplishing
· Frazier,
Carol (1995), L’Education et
· Green Paper on the European Dimension of education, Commission of the European Communities, Brussels, 29, September 1993 /COM(93) 457, final/
· Growth, competitiveness and
employment, White Paper, EU Commission, 1993
· Lenaerts, K. (1994), Subsidiarity
and Community Competence in the Field of Education, in: Jan de Groff (ed.),
Subsidiarity and Education, Aspects of Comparative Education Law. First report
of the International Education Law Association, Acco,
· Setényi János (1996), Az oktatáspolitika európai víziója, Educatio, 1996 tél
· Halász Gábor (2000): Az oktatás és az európai integráció, in: Blahó András (szerk.), Tanuljunk Európát, Budapesti Közgazdaságtudományi és Államigazgatási Egyetem, Budapest, 2000, 297-340. o.
· Halász Gábor - Hilbert Attila (1999): Az EU oktatási programok szerepe Magyarország Integrációs felkészülésében, Európai Tükör, 1999, 2-3. szám, 103-117. o.
· Halász Gábor (2003): Az oktatáspolitikák európai szintű koordinációja, ennek várható hatásai és Magyarország felkészültsége az ebben való részvételre. Tárki. Budapest, 2003. március
· Európai Tanács (2002): Az európai oktatási és képzési rendszerek célkitűzéseihez kapcsolódó részletes munkaprogram (http://www.tpf.iif.hu/newsite/tka/docs/munkaprogram.PDF)
· European Commission (2000a): European Report on Quality of School Education. Sixteen Quality Indicators. Brussels
· Kende Tamás (1998): Integrációs elméletek. in. Kende Tamás (szerk.) (1998): Európai közjog és politika. Osiris. Budapest, 79-96. o.
· Navracsics, T. (1998): Európai belpolitika. Az Európai Unió politikatudományi elemzése. Korona Kiadó. Budapest
Commission of the European Communities (2005): Mobilising the
brainpower of
Commission of the European Communities (2005): Schools for the 21st Century.
Commission Staff Working Paper
Council
of the European Union (2002): Detailed work programme on the follow-up of the
objectives of education and training systems in
European Commission (2001): Making a European Area of Lifelong Learning a Reality. Communication from the Commission. Brussels (http://ec.europa.eu/education/policies/lll/life/communication/com_en.pdf)
European Commission (2006): European Social Fund support to education and training – 2007-2013. Employment, Social Affairs and Equal Opportunities DG. Brussels, June 2006 (http://ec.europa.eu/employment_social/esf/docs/educationandtraining_en.pdf)
European
Parliament and Council (2001): Recommendation of the European Parliament and of
the Council of 12 February 2001 on European cooperation in quality evaluation
in school education (2001/166/EC) (http://www-ilo-mirror.cornell.edu/public/english/employment/skills/recomm/instr/eu_10.htm
)
European
Parliament and the Council … (2006): Decision No 1720/2006/EC of the European
Parliament and of the Council of 15 November 2006 establishing an action
programme in the field of lifelong learning (http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/site/en/oj/2006/l_327/l_32720061124en00450068.pdf)