Az oktatás fejlődésének XXI. századi globális trendjei
Speciálkollégium
ELTE PPK Neveléstudományi
Doktori Iskola
6 alkalom
Halász Gábor
egyetemi tanár
A kurzus célja betekintést nyújtani a fejlett országok
oktatási rendszereire jellemző globális fejlődési trendekbe. Az előadó – aki
1996 óra tagja az OECD Oktatáskutató és Innovációs Intézete (Centre for Educational Research and
Innovation) Igazgató Tanácsának – döntően az OECD elmúlt évtizedes tevékenységén
keresztül mutatja be azokat a kihívásokat, amelyekkel a legfejlettebb országok
oktatási rendszerei a XXI. század elején szembesülnek, és azokat a válaszokat,
amelyeket e kihívásokra adnak. A kurzus többek között a következő témákkal
foglalkozik:
·
Az oktatás fejlődésére ható átfogó társadalmi-gazdasági változások
·
A globalizálódás és a nemzetközi integráció hatásai
·
Az oktatás új szerepe a tudásgazdaságban
·
Az oktatás és a munka világa közötti kapcsolatok átalakulása
·
Az egész életen át tartó tanulás elemei
·
A tanulás alternatív formái és a tanulás eredményessége
·
Az oktatás eredményességének nemzetközi értékelése
·
Oktatáskutatás, tudásmenedzsment az oktatásban
·
Evidenciákra épülő oktatáspolitika
·
Az oktatás kormányzása a növekvő komplexitás körülményei között
·
Az oktatás jövőbeni fejlődésének
lehetséges forgatókönyvei
·
Az oktatás hazai fejlődése a globális trendek fényében
Alkalmazott módszerek
Előadás
+ beszélgetés
Kredit-követelmény
A
megadott kötelező irodalom elolvasása
6-8
oldalas esszédolgozat készítése a kurzus témáihoz kapcsolódóan (egyeztetett
témában)
Irodalom
Kötelező
A VII. Nevelésügyi Kongresszus
Tudományos Bizottsága által készített elemzés a Kongresszus számára (http://www.nk7.hu/nk7/nk7.news.page?nodeid=71#_ftn1)
OECD (2008):
Trends Shaping Education. 2008 Edition.
McKinsey
& Company (2007): Mi áll a világ legsikeresebb iskolai rendszerei
teljesítményének hátterében? Kézirat (online:
http://www.gyerekesely.hu/component/option,com_docman/task,doc_download/gid,233/)
Friedman,
Thomas (2006): És mégis lapos a Föld. A XXI. század rövid története. HVG könyvek.
Budapest
Halász Gábor (2001): A magyar közoktatás az
ezredfordulón, Okker (II. fejezet Globális trendek és kihívások az
ezredfordulón) (online: http://www.oki.hu/halasz/download/Ezredfordulo-1.htm)
Ajánlott
Fullan, Michael (2008): Változás
és változtatás III. A ráadás (http://www.ofi.hu/elemek/userfiles/F3_konyv_nyomda(1).pdf)
Halász
Gábor (2008a): A jelen és a jövő iskolája: közoktatás Magyarországon és
Európában. Nyitó előadás a VII. Nevelésügyi kongresszuson. 2008. augusztus 25.
(http://www.oki.hu/halasz/download/NK7_eloadas_HG%20(long)%20(JAV).htm)
Halász Gábor (2008b):
Képességfejlesztés, iskolavezetés és pedagógiai paradigmaváltás. in:
Halász Gábor (2008c): Tényekre
alapozott oktatáspolitika. Kézirat. Készült a magyar miniszterelnök által
összehívott Oktatási Kerekasztal titkárságának a megbízásából. (online: http://www.oki.hu/halasz/download/Evidence%20based%20study.mht)
Halász Gábor
(2007a): Az oktatás kormányzásának jövője:
válasz a komplexitás kihívására (http://www.oki.hu/halasz/download/Hiroshima%20teljes.mht)
Hargreaves, David (2000). The production, mediation
and use of professional knowledge among teachers and doctors: a comparative analysis. In:
Knowledge Management in the Learning Society. OECD, Paris. 219-238. p
Hopkins, David. (2004):
Kiválóság és méltányosság – az angol oktatási rendszer jellemzői. Új Pedagógiai
Szemle. 2004. December. 16-25. o. (online: http://www.oki.hu/cikk.php?kod=2004-12-ko-Hopkins-Kivalosag.html)
OECD (2001):
What Schools for the Future?
OECD (2003):
Networks of Innovation. Towards New Models for Managing Schools and Systems.
OECD (2006):
Demand-Sensitive Schooling? Evidence and Issues.
Sawyer, R. Keith (2008):
Optimizing Learning: Implications of Learning Sciences Research. OECD/CERI
International Conference “Learning in the 21st Century: Research, Innovation
and Policy”.