SZAKMAI ÖNÉLETRAJZ
(2025 február)
Név: Halász Gábor, dr.,
Státus:
Professor Emeritus
Intézményi kötődés: Felsőoktatás-
és Innováció-kutató Csoport
Pedagógiai és Pszichológiai Kar
cím:
1075 Budapest, Kazinczy u. 23-27
Telefon:
+36-1-461-4500
Fax:
+36-1-461-4532
Születési hely és idő: 1952 Augusztus 17., Budapest
Iskolák, végzettségek:
Középiskola: Táncsics Mihály Mezőgazdasági Technikum, Vác, 1970
(mezőgazdasági technikus)
Egyetem: Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi
kar, Budapest, 1978 (francia szakos középiskolai tanár és pedagógia szakos
előadó
Tudományos fokozat:
- Egyetemi doktor (Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi kar,
Budapest, 1982);
- Neveléstudomány kandidátusa (MTA, 1988);
- MTA doktora (MTA, 2003)
- Egyetemi habilitáció (ELTE, 2007)
Munkahelyek és beosztások:
1978-1980, tudományos
asszisztens, MTA Pedagógiai Kutatócsoport
1980-1990, tudományos
munkatárs majd főmunkatárs, Oktatáskutató Intézet
1990-2001, tudományos
főmunkatárs, központigazgató, főigazgató helyettes, megbízott. főigazgató, Országos
Közoktatási Intézet
1992-2007, egyetemi
docens, Miskolci
Egyetem Neveléstudományi Tanszék
2001-2006, főigazgató, Országos
Közoktatási Intézet (Szakmai
vezetési koncepció letölthető innen)
2006-2019, tudományos
tanácsadó, Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet
2007, tudományos
főmunkatárs, ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar
2007-2022, egyetemi
tanár ELTE
Pedagógiai és Pszichológiai Kar
2007-2022, Az ELTE PPK Felsőoktatás-menedzsment Intézeti Központjának
majd az ebből alakult Felsőoktatás- és
Innováció-kutató Csoportnak vezetője
2015-2020, Az ELTE Neveléstudomány Doktori
Iskolájának vezetője
2021- A Mathias Corvinus Collegium Tanuláskutató Intézetének vezető
kutatója
Tudományos és társadalmi elismerés:
1994, Kiss Árpád díj
1999, Széchenyi
Ösztöndíj
2004, Magyar
Köztársasági Érdemrend tisztikeresztje
2016, Szent-Györgyi
Albert díj
2022, Báthory Zoltán emlékérem (HERA)
2022, ELTE emlékérem
2022, ELET Professor Emeritus cím
Érdeklődési és
kutatási területek:
oktatásszociológia, oktatáspolitika-kutatás, oktatásirányítás és
oktatásmenedzsment, oktatási rendszerek elmélete, nemzetközi összehasonlító
elemzések, oktatás és nemzetközi együttműködés, európai integráció és oktatás,
felsőoktatás-kutatás
Nyelvtudás:
Angol felsőfokú
(állami nyelvvizsga)
Francia felsőfokú (középiskolai
tanári oklevél)
Oktatás (lásd
itt):
Master in Research and Innovation in
Higher Education - MARIHE (Erasmus
Mundus Masters Course). Danube University Krems (Systems in Transition - History of Higher Education, regional focus:
Europe - 2012- )
Eötvös Loránd Tudományegyetem Pedagógiai és Pszichológiai Kar, Neveléstudományi mesterképzési szak; Neveléstudományi
Doktori Iskola 2007- (Világgazdasági
változások és az oktatás, Európai integráció és oktatás,
Felsőoktatás-szociológia, Az oktatáskutatás globális trendjei; Oktatási
rendszerek elmélete; Felsőoktatás-kutatás) Képzési szakirány felelőse: Felsőoktatás-pedagógia
Szegedi
Tudományegyetem, Neveléstudományi Doktori Iskola (Oktatási rendszerek elmélete; Európai integráció és oktatás)
2005-2006
Közoktatási
Vezetőképző Intézet (Oktatási
rendszerek elmélete) – 1997-2021
Eszterházy Károly Tanárképző Főiskola –
OKKER közoktatás-irányítói képzés (Oktatáspolitika)
– 1997-2007
graduális: (Oktatásszociológia; Oktatási rendszerek elmélete) – 1992-2007
szakértői posztgraduális (Oktatási rendszerek elmélete) – 1998-2007
(a kurzusok tartalmát lásd itt)
1990-1999, Az OKI Kutatási Központjának igazgatója
1990, Felnőtt
lakosság körében végzett közvélemény-kutatás vezetése
1990-
1990-, MTA
Pedagógiai Bizottság tagja
1990-2000, MTA TMB
Pedagógiai Szakbizottság, majd a Doktori Tanács szakbizottságának tagja
1990-1994, Az
oktatás jövője és az európai kihívás c. OTKA kutatás vezetése
1992-, Magyar Pedagógia Szerkesztő
Bizottság tagja
1992-, Bevezetés az
oktatási rendszerek elméletébe c. kurzus kialakítása és oktatása a Miskolci
Egyetemen, majd a Közoktatási Vezetőképző Intézetben
1995-
1996-, MTA-MKM közös
kutatási pályázatokat elbíráló szakmai tanács tagja
1995-1996,
1996-1999,
1996-, Az
“Oktatásügyi vezetőképzés és vezetésfejlesztés” c. éves szakmai konferencia
szervező bizottságának tagja
1995-1998, Az
oktatás helyi irányításának problémái c. OTKA kutatás vezetése
1996, 1997, 2000,
1996-1997, Az
oktatás minősége és a helyi irányítás” c. Világbank kutatási projekt vezetése
1996-, MKM majd OM
megbízásából rendszeres szakértői tevékenység folytatása
1996-1999, Az
Európai Integrációs Stratégiai Munkabizottság tagja (oktatás és tudományos
kutatás szakterületek felelőse)
1996- , A Tolna
megyei Önkormányzat és Közoktatás konferenciák szakmai előkészítője
1997-2002, Az
Országos Köznevelési Tanács tagja
1997-
1998, Az “Átmenet az
iskolarendszerből a munka világába” OECD számára készített tanulmány felügyelő
bizottságának tagja
1998-2010 , A TEMPUS közalapítvány kuratóriumának tagja
1998-2020, A
Holland-magyar Közoktatási Vezetőképző Intézet
(KÖVI) Intézeti Tanácsának elnöke
1996-, A közoktatás
kormányzati stratégiáját kidolgozó munkabizottságok tagja
1998-, A Lillafüredi
közoktatási konferencia szakmai előkészítése
1998-
1999-2005, Az Országos Kiemelésű
Társadalomtudományi Kutatások (OKTK) kuratóriumának tagja
2000, Az oktatási
miniszter által vezetett “Fehér Könyv” Bizottság tagja
2000-2001, Az UNESCO
BIE 46. konferenciájára készülő magyar ország-tanulmányt kidolgozó team
vezetője
2003-, Szegedi Pedagógiai
Doktori Iskola, meghívott tag
2005-2007 Az oktatási miniszter által létrehozott Nemzeti Közoktatási Értékelési Tanács tagja
2005-
2006-2009 A Magyar
Tudományos Akadémia II. (Filozófiai és Történettudományok) osztályának
tanácskozási jogú tagja
2006, Az
iskolavezetésről szóló magyar OECD nemzeti jelentés szakmai tanácsadó
testületének tagja
2006-
2006-
2007-2009, Az
Európai Unió „Felsőoktatás modernizációja” cluster hazai disszeminációs
programjai szakértői bizottságának tagja
2007-2013 MTA
Doktori Tanács tagja
2008- Az ELTE PPK
Neveléstudományi Intézet Felsőoktatás-menedzsment
Intézeti Központja által szervezett Felsőoktatás-menedzsment
Műhely szakmai vezetője
2009- Az ELTE PPK
Neveléstudományi Intézet által gondozott Neveléstudományi MA képzési program Felsőoktatás-pedagógia
szakirányának programvezetője
2009-2010 „Az oktatásügyi K+F+I
rendszer elemzése és stratégiai fejlesztése” c. projekt vezetése (TÁMOP
3.1.1 - „21. századi közoktatás –fejlesztés, koordináció” - 8.1.1 sz. projekt).
(Lásd
itt a projektzáró konferencián készült videofelvételt az eredmények
bemutatásáról)
2009-2010 A magyar
EU elnökségre történő felkészülést támogató OKM munkacsoport tagja
(felsőoktatás és iskolavezetés)
2010-2013 Az MTA
Közgyűlési Képviselője
2010-2012 Az ELTE
„kutatóegyetem projektjén” (TÁMOP 4.2.1. – A felsőoktatás minőségének javítása
a kutatás-fejlesztés-innováció oktatás fejlesztésén keresztül”) belül „Az
élethosszig tartó tanulás társadalmi folyamatai és biopszichoszociális háttere”
c. alprojek 4. sz. „pillérének” („A pedagógusképzés tudáshátterének
fejlesztése: a tanulás és tanítás tudományközi vizsgálata”) vezetője. Ezen
belül vezetője továbbá „A tanulás/tanítás kutatása és fejlesztése a felnőtt-
és felsőoktatásban” c. projektnek
2011- A „Minőségfejlesztés
a felsőoktatásban” TÁMOP 4.1.4 kiemelt projekt szakmai tanácsadó
testületének elnöke
2011-12 A TÁMOP
3.1.1 - „21. századi közoktatás –fejlesztés, koordináció” című – projekt
„Implementációs gyakorlat” című kutatási projektje szakértői tanácsadó
testületének tagja
2012- „A
közoktatás-fejlesztési beavatkozások hatásmechanizmusai” c. hároméves OTKA
kutatási projekt vezetése (ImpAla kutatás – lásd itt)
2013- Az Új
Pedagógiai Szemle c. folyóirat Szerkesztő Bizottságának elnöke
2015 – Az ELTE
Neveléstudományi Doktori Iskolája Pedagógusképzési
és Felsőoktatáskutatási Programjának
(EDiTE) vezetője
2016-2020 Az ELTE
Neveléstudományi Doktori Iskolájának vezetője
2016-2020 A „Helyi-intézményi oktatási innovációk
keletkezése, terjedése és rendszerformáló hatása - Innova kutatás” (OTKA)
vezetője (lásd itt)
2016-2021 a Nemzeti
Kutatási, Fejlesztési és Innovációs (NKFI) Hivatal Társadalom- és
Bölcsészettudományi Kollégiumának (korábbi OTKA) zsűritagja, 2018-től a zsűri
elnöke
2017-2019 Az MTA
Közoktatási Elnöki Bizottsága (KEB) tagja
2017-2019 A
felsőoktatási kompetenciamérési program (EFOP-3.4.5-VEKOP-17-2017-00001 -
Rendszerszintű fejlesztések és hozzáférés bővítését szolgáló ágazati programok
a felsőoktatásban) szakértői testületének tagja
2018- „A pedagógusok folyamatos szakmai fejlődési
modelljeinek vizsgálata a köznevelési rendszer, a szervezet és az egyén
szintjén” (MoTeL - Models of Teacher Learning) OKTA kutatás vezetője (lásd itt)
2018- A DPMK szakmai
tanácsadó testületének tagja
2018-2019 – A
DigiNOIR stratégia kidolgozásának szakma vezetője (lásd
itt)
2018-2020 – A „NAT
projekt” (EFOP 3.2.15_VEKOP-17- 2017-00001 számú, „A köznevelés
keretrendszeréhez kapcsolódó mérési- értékelési és digitális fejlesztések,
innovatív oktatásszervezési eljárások kialakítása, megújítása” című projekt)
implementációs kérdésekért felelős szakértője
1991-
1993-
1992-1996, Az Európa Tanács "Secondary Education for Europe" project szakértői testületének tagja, a záró konferencia előadója
1992-1993, Az OECD
számára készült magyar ország-tanulmány közoktatási fejezetének szerzője
(1992-1993)
1992- A European Forum of Educational Administration tagja, a szervezet
1993-as magyarországi intervisitation programjának egyik szervezője
1994, egy hetes nyári kurzus adása a közép-európai oktatásügyi
átalakulásról, Brandon University,
Kanada,
1994-1995, OECD
vizsgálóbizottság tagja, lengyel ország-tanulmány, Lengyelország
1995-1996, OECD
vizsgálóbizottság tagja, cseh ország-tanulmány, Cseh Köztársaság
1995-
1996-2001, Az OECD CERI Governing Board tagja,
Magyarország képviselője, (2003-tól az Executive
Bureau tagja, 2004-2007 között a testület elnöke, 2007-től alelnöke,
2011-12-ben megbízott elnöke)
1997-
1998, Előadó, Human Development week of
the World Bank,
Washington, 1998
1998, OECD
vizsgálóbizottság tagja, dán ország-tanulmány az oktatás és munka közötti
átmenetről, Dánia
1998, Az “Átmenet az iskolarendszerből a munka világába” OECD
számára készített tanulmány magyarországi felügyelő bizottságának tagja
1998-1999, Comparative Analysis of Decentralisation
Policies and its Results in Middle European Countries c.
osztrák/magyar/cseh/szlovén/szlovák kutatási program szakértői bizottság tagja,
magyar háttértanulmány szerzője
1998, Nemzetközi tanár-továbbképzési szeminárium szakmai vezetője,
MKM-OECD, Budapest
1999, Világbank konzulens,
oktatásirányítási reform, Albánia
1999, 2000, Oktató, Central European University, Summer Course on
education policy,
1999, Szakértő, Forward Studies Unit of the European Commission
(17nd European
Carrefour on Science and Culture), Bruges
2002 Világbank konzulens,
oktatásirányítási reform, Románia
2003 Oktatáspolitikai tanácsadó, Szerbia (oktatásirányítási reform
elemzése az osztrák kormány megbízásából).
2003-2004, OECD vizsgálóbizottság tagja, raportőr, németországi
tanárpolitika
2004-2006 CIDREE (Consortium of
Institutions for Development and Research in Education in Europe) elnök
2005 ,Világbank konzulens,
oktatási reform, Bulgária
2005, Előadó az Oxford University „15 Years
On: Educational Transitions in Central and Eastern Europe.” c. konferenciáján.
2006, Előadó és szakértő a közép-ázsiai országok oktatási
együttműködéséről szóló „New School – The space of
opportunities” c. konferenciáján.
Kirgiz Köztársaság. 2006. March 23-26.
2006, Előadó és szakértő az OECD és a Japán oktatási tárca által
szervezett „Futures Thinking for Education: Policy,
Leadership and the Teaching Profession” c.
konferencián. (
2007, OECD vizsgálóbizottság
tagja, iskolavezetés Finnországban
2007, OECD vizsgálóbizottság tagja, raportőr, formális és informális
tanulás elismerése, Dél-Korea
2008, OECD vizsgálóbizottság tagja, szakképzés, Egyesült Királyság
2008- A „European
Journal of Education” c. folyóirat levelező szerkesztője (2010-től a
Szerkesztő Bizottság tagja, 2015-től a szerkesztőbizottság elnöke)
2008, Rapporteur . “Politikaformálás és implementáció” tematikus
wokshop. “Tertiary Education for the Knowledge Society”. Az OECD felsőoktatási
tematikus vizsgálatának záró konferenciája.
(Lisbon, 3-4 April 2008) (lásd itt)
2008, A Dunai Rektori Konferencia budapesti konferenciája
programbizottságának elnöke és plenáris előadója (Budapest)
2008, Előadó az “OECD/Germany workshop on
Advancing innovation: human resources, education and training”. c. nemzetközi szemináriumon. 2008. November 17-18.
2008-2009 A Dunai Rektori Konferencia
felsőoktatási menedzsment munkacsoportjának társelnöke
2008, Az
OECD/Magyarország felsőoktatási szeminárium társszervezője és levezető elnöke. Budapest. 2008. December 1-2.
2008-2009, A Közép-Európai Oktatási
Együttműködés (Central European Cooperation in Education) „The Role of School Leadership in Creating a Learning Environment that
is Conducive to Effective Learning with Special Regard to the Improvement of
the Quality of Teacher Activity” c. projekt résztvevője, a projekt szintézisjelentésének szerzője
2008-2009, Az Európai Bizottság által
támogatott “Cross-curricular
Key Competences and Teacher Education” c. projekt résztvevője, a konklúzió fejezet
szerzője
2009-2010, Az Európai Bizottság által létrehozott, a „New skills for new jobs” (Új képességek
az új munkahelyek számára”) c. közösségi politikát támogató nemzetközi
szakértői csoport tagja (a szakértői csoport jelentését lásd itt)
2009, Keynote Speaker – OECD – IMHE What Works
Conference on Quality of teaching in higher education. 12-13 October 2009. Istanbul Technical University (ITU), Istanbul,
Turkey (
lásd itt)
2009, Előadó (“Higher Education Reform in Hungary”) International Conference “White
Paper and Beyond: Tertiary Education Reform in the Czech Republic” Prague,
October 16-17, 2009 (lásd
itt)
2010, Stratégiai tanácsadó (Institut National de Recherche
Pédagogique). Franciaország
2010 Az Európai Bizottság meghívott előadója a’New
Skills for New Jobs: Action Now’ c. konferencián
(Brussels, 4. February 2010)
2010-2012, Az OECD IMHE „Supporing Quality Teaching” programját felügyelő szakértői bizottság tagja
2010, OECD IMHE szakértő, Minőségi oktatás a felsőoktatásban.
Portugália
2010, OECD vizsgálóbizottság tagja, Oktatási értékelés, Svédország
2010, Az OECD közoktatási értékelési Rendszerekről szóló tematikus
vizsgálata (OECD Review
on Evaluation and Assessment Frameworks for Improving School Outcomes)
nemzeti képviselői csoportjának elnöke
2010, Az Európai Bizottság meghívott előadója a második „Amerikai-EU oktatáspolitikai fórumon”
(US-EU Policy Forum”. Brussels. 11. October 2010)
2010, Oktatási ágazati szakértő. Az
észtországi kormányzati rendszer reformjának OECD vizsgálata (OECD Public
Governance Review of Estonia)
2010, Meghívott előadó az oktatási
információs rendszerekről szóló OECD/SSRC/Stupski Foundation munkaértekezleten
(Educational Information Systems for
Innovation and Improvement). OECD/SSRC/Stupski Workshop. 14-15 October
2010. New York City
2010, Meghívott előadó: „Post-secondary Vocational
Education and Training in a Changing and Challenging Policy Landscape”
OECD-KRIVET (Korea) Joint Seminar 17 November 2010, OECD Conference Centre
2010, Az Európai Bizottság által támogatott „Oktatás és Képzés
Társadalmi Aspektusai Szakértői Hálózat” (Network
of Experts on Social aspects of Education and Training - NESET) tagja (további információ
itt)
2011, Keynote speaker. A Magyar Uniós Elnökség konferenciája az
Európai Unió Felnőttoktatási Akcióprogramja Implementálásáról. Budapest. 2011.
Március 8-9
2011, A „Meeting of the directors general of higher
education” c.
Magyar Uniós Elnökségi program szakértője. Budapest. 2011. Április 11-12.
2011, Szakértői panel tagja. A Magyar Uniós Elnökség szakképzési
konferenciája (“Increasing attractiveness and
excellence of VET through quality and efficiency”) Budapest. 2011 Május
17-18.
2011, Rapporteur. A Magyar Uniós Elnökség konferenciája az Európai
Képesítési Keretrendszerről. Budapest, 2011, Május 25-26
2011-2012, Az OECD Képességstratégia Tanácsadó Testületének (Advisory Group of the OECD Skills Strategy) tagja
2011, Meghívott előadó az OECD „Informal joint EDPC-EDRC seminar:
bringing education and economics together” című szemináriumán.
OECD Conference Centre. Paris. 16. November, 2011
2012, Meghívott
előadó a Linköping University „Strategic Leadership and its Impact on
Organizational Culture” című szemináriumán. Linköping University. 30th January 2012
2012, Meghívott
előadó az Asemundus consortium “EU-Asia higher
education cooperation” c. szemináriumán. Bangkok, 2012. április 2-3.
2012-2014, Az EDiTE program
(„European Doctorate in Teacher Education”) nemzeti koordinátora (lásd itt)
2013, OECD vizsgálóbizottság tagja, Oktatási értékelés, Hollandia
2013-2015, Az “Education
innovation in Japan. Curriculum innovation, school development and community involvement in
education in Japan: exploring the potential of the OECD-Tohoku School Project” c. kutatási
projekt megtervezése és implementálása. Japán. 2013
2014-15, OECD vizsgálóbizottság tagja, Az oktatás forrásai,
Szlovákia
2014-15, vezető szakértő a „The application of learning outcomes approaches across Europe”
CEDEFOP projektben (Ecorys Polska)
2016-2018, Vezető szakértő az Európai Bizottság által támogatott „Study on policy measures to
support, develop and incentivise teacher quality” projektben
2017, Az Európai Unió kulcskompetencia ajánlásának felülvizsgálatára
létrehozott szakértői tanácsadó testület tagja
2017, A Magna Charta Observatory on the 29th
Anniversary of the Magna Charta Universitatum főelőadója. Pécs. 30 - 31 August
2017
2017 A pekingi Nemzeti Neveléstudományi Kutatóintézet által koordinált Belt and Road Education Initiative vezető szakértője
2017 A „Belt & Road
Educational Dialogue. Research, Policy-making and Education” (Beijing, 2017
November 26-29) konferencia főelőadója
2017, A “The Road to
Modernization of Education: Innovation and Sustainability”. The 2nd G20
Education Dialogue. (December 1-2, 2017. Guilin, China) főelőadója
2017-2019, Az UZDOC2.0 projekt („Improving
the system of doctoral education in higher educational establishments of
Uzbekistan” - implemented by UNICA, 2017-2019) szakértője
2018- A Master in Research and Innovation in Higher Education (MARIHE) Erasmus Mundus projekt magyarországi
nemzeti koordinátora
2019,, Az OECD “Innovation
in education: What has changed in the classroom in the past decade?” konferencia (Paris, 28 January 2019) főelőadója
2019,
A “Belt and Road” Education and Regional Development Seminar” (Xining, China,
July 13-14,2019) főelőadója
2019,
A European Schoolnet “EMINENT
2019 - Enabling innovation culture at the whole school level” Konferencia (Warsaw, Poland 6-7 November 2019) előadója
2020, A Mellearn „Learning
–Knowledge –Innovation in higher education” konferencia (2020.11.15) főelőadója
2021, Vezető szakértő az Európai Bizottság által finanszírozott és az ECORYS UK, illetve EIESP által vezetett:"Study:
How can policy reform for broad
competence development in school education, and in particular a better
achievement of basic skills, be effectively designed and implemented?”
kutatásban (EAC/32/2020)
2021-2022, Az OECD CERI
“Strengthening the Impact of Education Research” projektjének tanácsadója
2021-2022, Online Workshop sorozat tartása a Mianmari Nemzeti
Egységkormány felkérésére “Teacher learning for
teaching 21st century skill: European approaches” címmel
2023. Előadások tartása több kínai egyetemen és kutatóintézetben
Peking, Shanghai és Hongkong városokban (2023. május)
2024 – Meghívott előadó: Belgian EU Presidency
conference on Evidence-informed Policymaking and Practice. Brussels, 6-7
February 2024,.
2024 – Meghívott előadó a “ZGC International Technology Trade Fair Conference on Promotion of
University Scientific & Technological Achievements Transformation”. c. országos konferencián .
Peking. 2024 Április 27-29.
2024. Előadások tartása több kínai egyetemen és kutatóintézetben Xi’an,
Wuhan, Sanya, Shenzhen és Guangzhou városokban (2024. október)
2025. Meghívott előadó a kínai “Global Innovation Trends of
Vocational Education and Training” című
konferencián by CNAES, Beijing, 2025.01.20. Szakmai egyeztetések több pekingi egyetemen
és kutatóintézetben.
****
(Tudományos
munkásság bemutatása 1978-2006)